Cu câteva zile în urmă am avut o experiență neplăcută, pe care aleg să ți-o prezint ca exemplu de acțiune a unor agresori. Astfel încât să recunoști mai ușor tentative similare și să te protejezi de cei care vor să abuzeze de tine.
Am anunțat două tabere de Krav-Maga pe care le voi organiza în vară. Am ales să solicit celor interesați să completeze un formular de înscriere prin care să demonstreze că au citit cu atenție descrierea taberei și că sunt deschiși spre comunicare. Este un filtru eficient al celor care sunt superficiali, nepăsători sau non-comunicativi – persoane cu care NU vreau să lucrez în tabără.
Am cerut celor interesați: ”Completează cât mai DETALIAT: 1) o scurta descriere a ta; 2) ce sporturi ai mai practicat; 3) de unde ai aflat despre tabără; 4) ce te-a atras din descrierea taberei; 5) ce speri sa obții din participarea la tabără; 6) dacă vii cu un membru de familie, descrie cine este.”
Primesc apoi o solicitare de înscriere de la Doris Iepan, care conținea doar numele, adresa e-mail și numărul de telefon. Câmpul cu ”descrierea DETALIATĂ” era necompletat.
În mod normal, aș fi ignorat solicitarea, dar... am căutat persoana pe internet și am găsit un profil Facebook în care ea se caracterizează ca ”antreprenor și consultant în analiză comportamentală prin metoda Maxwell DISC”. Pe LinkedIn, apare ca ”Experienced Coach with a demonstrated history of working in the professional training & coaching industry. Skilled in Business Planning, Coaching, Business Coaching, Communication, and Entrepreneurship. Strong media and communication professional ...”
Așa că am făcut greșeala pe care recomand cursanților mei să o evite: am ignorat primul semnal de alarmă! O persoană atât de ”calificată” care nu este în stare să completeze un simplu formular de înscriere la o tabără ascunde mai multe probleme...
I-am scris următorul mesaj: ”Salut. Nu iau în considerare solicitările care nu au completate detaliile din mesaj. Te invit să îmi comunici informațiile respective. O zi frumoasă, László”
A completat din nou formularul de înscriere, de data aceasta corect.
Așa că i-am trimis un nou e-mail, cu informații pentru finalizarea înscrierii. O parte din mesaj este: ”Salut Doris.
Îți mulțumesc pentru interes și pentru informațiile despre tine. Aștept să ne cunoaștem și să ne bucurăm de activitățile frumoase și utile în natură.
Îți reamintesc că ai solicitat înscrierea în Tabăra 2 de Krav-Maga, care se va desfășura în 14-17 august 2025. Poți reciti descrierea taberei pe site-ul școlii: krav-maga.ro/eveniment/2025-08-14/tabara-2-de-krav-maga
Accept în tabără maxim 16 persoane, iar locurile se ocupă în ordinea plății.
Reducerea pentru familie se referă la soţ - soție și părinte - copil.
Dacă ai nevoie de orice informație suplimentară despre tabără, te invit să îmi scrii sau să mă suni.
O zi frumoasă, László”
Între timp am mai primit o solicitare de la Adelina-Laura Suceveanu, în care la punctul (6) din cererea de înscriere scrisese ”Mătușa mea Doris Iepan m-a invitat.” Fiind completată corect, i-am trimis imediat un mesaj similar cu cel de mai sus, pentru a finaliza înscrierea.
Până acum a fost totul normal, însă situația începe să se complice...
Primesc următorul e-mail de la Doris Iepan: ”Mulțumesc pentru informații. Așa cum scria în descriere, dacă vin cu un membru al familiei, costul taberei ajunge la 1600 lei. Vin cu nepoata mea, Adelina Suceveanu. Primește și ea aceasta reducere sau doar eu?”
Acesta a fost pentru mine al doilea avertisment că această persoană nu are atitudinea potrivită!
Iar de data aceasta am reacționat corespunzător, trimițându-i următorul e-mail: ”Bună seara.
Scrie foarte clar în mesajul anterior: "Reducerea pentru familie se referă la soț - soție și părinte - copil." Asta se înțelege prin "familie" în toate situațiile.
Având în vedere că NU ați completat de la început mesajul din formularul inițial și că aveți pretenții și un ton nepotrivite în ultimul mesaj, NU VĂ MAI PRIMESC NICI ÎN TABĂRA DIN LUNA AUGUST ȘI NICI LA VREUN ALT CURS PREDAT DE MINE!
Vreau să lucrez exclusiv cu persoane care sunt în stare să citească, să înțeleagă și să urmeze indicațiile scrise.
Cu stima, László PETHŐ”
Deci, i-am comunicat decizia mea de a nu o accepta în tabără, decizie pe care mi-am motivat-o clar și civilizat. Celor care vor sări unii în sus cu zicala ”Clientul nostru - stăpânul nostru” le comunic că eu nu am stăpân și că ei interpretează greșit zicala respectivă! Relația mea cu clienții este de colaborare, bazată pe respect reciproc. Fără respect nu colaborez cu nimeni și nu ofer nimănui serviciile mele.
Răspunsul a venit repede: ”Bună seara,
Am rămas stupefiată să citesc acest mesaj. Se putea răspunde simplu că nu se acceptă reducerea în cazul acesta și nu era cu nici o supărare.
Îmi pare rău că ați înțeles pe un astfel de ton mesajul, nu asta era intenția. Poate că lumea se mai grăbește când scrie și nu stă să analizeze atât de amănunțit cât de elocvent se exprimă și nici să citească absolut totul cuvânt cu cuvânt. Pentru asta nu e nevoie sa excludeți participanți.
Toate cele bune!”
Mai ții minte de ce am scris că am solicitat completarea unui formular la înscriere?
Tocmai ca să îi elimin pe cei care ”... nu stă ... să citească absolut totul cuvânt cu cuvânt”. Și da, acesta este pentru mine un criteriu mai mult decât suficient să nu primesc pe cineva la cursurile mele.
Cum aș putea avea încredere că o asemenea persoană va putea la cursuri să îmi asculte cu atenție indicațiile și să le urmeze întocmai? Și să facă asta în condiții de stres, cu parteneri necunoscuți, într-un context nefamiliar – dacă nu reușește să citească un text scurt din confortul fotoliului de acasă? O asemenea persoană ar fi un pericol pentru ea însăși și pentru colegii ei, având în vedere că noi simulăm agresiuni fizice reale la cursuri!
După finalul ”Toate cele bune!” am crezut că acest episod s-a încheiat – și așa ar fi fost normal cu o persoană responsabilă, care își asumă acțiunile proprii.
Din păcate, a doua zi am găsit următoarele două review-uri pe contul școlii mele pe Google...
Primul review: ”Doris Iepan : Mi-am dorit mult sa merg in tabăra organizata de ei, dar am rămas cu un gust amar în urma unui răspuns pe mail impertinent, doar pentru ca am întrebat despre reducerea care scria clar ca se aplica "dacă vii cu un membru al familiei" (exact asa era scris, fără alte specificații) care din ce știu eu, include verișori și nepoți, nu doar soț sau soție cum mi s-a aruncat pe mail.”
La acesta am comentat: ”Krav-Maga Stability in Motion : Review-ul este abuziv și reflectă personalitatea cu probleme a persoanei. Tocmai acesta a fost motivul refuzării participării la tabără, NU cel invocat în comentariu. Persoana NU a respectat procedura de înscriere, iar apoi a ignorat mențiunea clară într-un e-mail suplimentar că ”familia = soț, soție, copii”. Eu nu lucrez cu persoane care nu citesc informațiile, nu le respectă și nu le urmează.”
Cât de dezechilibrată emoțional poate fi ca să arunce cu vina în cineva care pur și simplu s-a protejat de atitudinea ei nepotrivită prin refuzarea politicoasă a participării în tabără? Această răutate și felul în care a mințit evidențiază că ea este un AGRESOR iar decizia mea a fost cea corectă, de a mă proteja de o astfel de persoană.
I-am trimis ca și completare ce înseamnă ”familie” în mediul de afaceri: ”familie = părinți + copii. Așa este definită în lege (întemeierea unei familii) și așa se utilizează în vorbirea curenta. Tu insiști să vorbești despre ”familia lărgită”, în care în funcție de limite poți avea inclusiv bunici și verișori de n grad. Iar reducerile la evenimente se acordă pentru a reduce povara plătii celor care îți administrează banii și cheltuielile împreună.”
Iar aceasta este o persoană care se vinde pe LinkedIn ca ”Experienced Coach... Strong media and communication professional...” (Coach experimentat... Profesionist puternic în media și comunicare...) Nu are cum să nu știe definiția familiei și scopul utilizării reducerilor pentru familii, așa că cererea ei pentru o reducere pentru ”o nepoată” a fost intenționat deplasată și agresivă. O astfel de persoană învață pe alții cum să comunice în mediul de afaceri???
Bineînțeles, după review-ul abuziv pe de Google, în care menționa un e-mail ”impertinent” fictiv, i-am trimis o caracterizare directă, obiectivă și detaliată a personalității ei, motivată prin acțiunile ei. Dacă nu i-a convenit tonul și conținutul, ar fi bine să conştientizeze că acesta a fost un răspuns proporțional la agresiunea ei anterioară. Și i-am recomandat să șteargă review-ul abuziv pe care l-a dat școlii mele – acțiune care până în prezent nu a avut loc.
Al doilea review: ”Adelina-Laura Suceveanu : Chiar voiam sa particip in această tabără dar am renunțat după comportamentul nepotrivit si cuvintele jignitoare din partea antrenorului.”
La acesta am comentat: ”Krav-Maga Stability in Motion : Review-ul este abuziv. Persoana a solicitat corect înscrierea iar eu i-am oferit detaliat și frumos posibilitatea de a finaliza înscrierea. Ea nu a experimentat personal NIMIC din ceea ce susține.”
Din nou, o altă persoană AGRESIVĂ, care vrea să-mi facă rău fără nici un motiv. Ea a primit un singur e-mail de la mine, cu informațiile necesare pentru finalizarea înscrierii. Toate review-urile, indiferent unde se dau, trebuie să reflecte experiența personală, nu aspecte povestite de alții! Bineînțeles, pentru răutatea ei gratuită i-am comunicat și ei că nu o mai primesc la nici unul dintre cursurile mele. Și ea a ales să nu-și șteargă review-ul, chiar dacă este evidentă greșeala ei...
Stai departe de cei care se comportă ca victime în problemele pe care tot ei le-au creat!
A fost o descriere lungă, însă necesară pentru formarea unei imagini obiective, bazată pe comunicări scrise. Bineînțeles că dacă femeile respective aleg să povestească doar o parte din situație, într-o formă care să le avantajeze, vor găsi audiența care să le ”dea dreptate”. Însă ele au demonstrat deja că sunt agresive fără provocare, așa că nu ar fi de mirare să fie și manipulatoare.
Acesta este una dintre cele mai răspândite strategii ale agresorilor: (1) încalcă ușor dar decisiv niște limite clar prezentate, apoi (2) simulează că sunt răniți de cel care își protejează limite, apoi (3) aruncă vina spre cel care s-a protejat și în final (4) pozează în jur ca victime pentru a primi susținerea altora. Aceste persoane nu doar că nu își asumă acțiunile proprii, ci aleg să dea vina pe cei din jur astfel încât ele să pară că au acționat corect. Își fac rău lor și le fac rău celor din jur...
De foarte multe ori le reușește, deoarece cei din jur ajung să observe procesul doar din momentul în care agresorul inițial strigă în gura mare ”sunt rănit”. Cel care s-a apărat de cele mai multe ori este calm, pentru că doar și-a apărat niște limite și nu are nevoie nici de atenție și nici de apreciere. Iar cei din jur au tendința să se alieze cu cel care ”strigă cel mai tare”, reacționând emoțional și neavând interesul sau răbdarea să analizeze întregul proces și dovezile materiale.
De asemenea, de foarte multe ori le reușește pentru că cei care sunt agresați prin încălcarea limitelor preferă să ”închidă ochii” de teama consecințelor prezentate în paragraful anterior. Și din cauza interpretării toxice a zicalei ”clientul nostru – stăpânul nostru”. Da, clienții au dreptul să primească serviciile agreate, însă doar dacă își îndeplinesc și ei obligațiile asumate prin înțelegerea de afaceri.
Eu menționez la toate cursurile că predau supraviețuirea agresiunilor reale fizice, însă toate principiile și strategiile sunt aplicabile în toate celelalte tipuri de agresiuni. Cu toții trebuie să avem limite sănătoase, indiferent de tipul de interacțiune cu alte persoane. Și cu toții trebuie să știm și să fim pregătiți să ne apărăm limitele când acestea sunt încălcate de cei dezechilibrați emoțional sau rău intenționați. Mai ales atunci când, prin activitatea noastră, creăm contexte în care interacționează și învață multe alte persoane!
Fii conștient(ă) și trăiește în siguranță!
László Pethő
Instructor, terapeut și mentor
Primul instructor de Krav-Maga din România
© 2004-2025 Stability in Motion SRL. Toate drepturile sunt rezervate.
CIF 25710836 | Reg.Com. J12/1337/2009 | Sediul social: Calea Floresti 3/26, Cluj-Napoca, România